Gå till innehåll
fredag 17 maj 2024

Ej läst innehåll

Visar ämnen.

Detta flöde auto-uppdateras     

  1. Idag
  2. Ojdå! Då måste Hjertmans ha ett restlager, https://www.hjertmans.se/sv/produkt/motor-tillbehor/volvo-penta-gron-glykol-40-60-5-liter Jomenvisst finns det det väl serviceintervall på kylarvätskan i en bil. Brukar den inte vara kring 10000 mil? Men skiljer sig inte driften av en båt jämfört med en bil? Man brukar säga att en båtdiesel belastas motsvarande att köra en bil enbart i uppförsbacke. Sedan är min motor 18 år gammal som går ca 50 timmar per år. Då är motorn kall 99.5 % av sin tid. Då finns det mycket tid för att korrosionen skall sätta in. Tror du inte att man behöver byta för att inte motorn skall rosta sönder? Med en motor som kostar 500 000 att byta är jag beredd att chansa. 😉
  3. Det låter som en väldigt stor operation. Hur får man dit en fördelare? Det finns väl inget förberett på AQ171? Finns det någon som gjort detta? Det borde väl dock finnas någon som har en tändenhet liggande kan jag tycka.
  4. Om sjövatten trycks in i färskvattensystemet är det värmeväxlaren som läcker. Kan vara så enkelt som att dra slangklämmorna till gummigavlarna, eller också är insatsen trasig.
  5. Det främre lagret demonteras inåt, så motorn måste lossas från kåpan.
  6. Igår
  7. På den gamla goda tiden grundställde vi alltid brytarens gap enligt tändsystemets data. Där efter provstart då tändförställningen och kamvinkeln kontrollerades där kamvinkeln normalt då ska stämma överens med inställt brytargap. Men så är inte alltid fallet p g a slitage på centrifugalvikter, nockar, rotoraxel, brytare osv. Därför blev kamvinkelns toleranser styrande.
  8. Det kärvar om det inte är blött vare sig du snurrar för hand eller med motorn, men det bränns inte sönder av några varv för hand.
  9. Jag är inte erfaren runt detta men det jag har hört är att det ofta är ett varv (eller en båtklubb) med gaffeltruck eller traktor som brukar vara behjälpliga med själva lyftet ur båten om det inte bara är att lyfta rakt upp. Anledningen är väl att en gubbe i en truck är mycket billigare per timme än en gubbe i en lastbil med kran.
  10. Färgen heter Interhane 990 och är en industri färg kulören är vit alltså ro basfärg du kan bryta till den kulör du vill ha blandning är 6:1 volymdelar ålder från november-23
  11. Kolla med Grimmereds Verkstads AB i Högsbo, Göteborg. tel: +46 (0)31 45 50 65
  12. Har bara hört talas om dit epoxi. Kan föreställa mig att det är svårt att få till blandningen mellan polyester och härdare som vanligtvis är 100:2, jämfört med epoxi som ofta ligger i trakterna av 1:2.
  13. Hat mot min fina dam pga hennes plastade härlighet undanbedes. Ek skrov som plastats för många år sedan, dock utan rutna bord. Idag har hon en temporär träpluggad bordsgenomföring. Jag har läst till mig hur igenplastningen ska ske, men... inte hittat om jag ska tänka annorlunda pga hennes "dubbelskrov", är det ens en tanke att låta träpluggen sitta kvar, fräsa ur den lite från utsidan och plasta? Annars är tanken (behöver hjälp mot slutet); - ta ur träpluggen, - göra iordning området genom att fräsa upp "koniskt" runt hålet på båda sidorna 1:12 där 1 är tjockleken på plasten för att skapa fästningsyta för glasfibern - rengöra med t-röd - från utsidan tejpa fast plast eller något som inte glasfibret och polyestern kan fastna på, en glatt yta, för att skapa en yta att plasta emot - börja på insidan med de minsta lapparna av glasfiber innerst och göra de större och större (hur många lager på insidan?!) - sedan göra samma sak på utsidan (typ 8 lager?) - slipa efter 8 lager? kanske dra på lite glasfiber till? slipa igen? - vadå spackel?
  14. Jag har landat i att acceptera tomgången. Det är ju inget stort problem egentligen, och jag vill inte börja experimentera utan att helt veta vad jag gör. Vår närmaste verkstad (Stavsnäs) vill tydligen inte ta i kinamotorer alls, så jag har svårt att få den servad också. Att dödmansgreppet inte funkar får man väl leva med också. Bonus är att motorn nu i alla fall startar på första draget efter att jag testkört den ganska mycket i tunna under våren. Verkar som om avlagringar i förgasaren etc försvinner efter ett tag när man kör just en sån här motor som i och för sig är oanvänd, men har stått väldigt länge.
  15. Om tåligheten är en av de viktigaste faktorerna så lutar det ju åt aluminiumbåt. Jag skulle satsa på en beggad båt 4.5 till 5 meter med nyare motor (4-takt) Då får du både en oöm båt och bränsleekonomi. Klarar du dig på ca 40-50hk så hamnar du runt 0.4l/nm om båten är lätt lastad. Det kan du säkert jämföra med vad den båten du har idag drar. Vill du dessutom ha max transportkapacitet ska du kanske välja bort styrningen och köra rorkult. Ett annat alternativ som är oömt och kräver lite skötsel är ju plastbåtar utan gelcoat, typ Pioner/Steady. De är dessutom lätta utan att vara ostadiga. Men får man fråga vad det är med Rydsen som du inte gillar?
  16. Såhär ser det ut i framkant bom så sen leds det tillbaka genom bom och kommer ut i bakkant. Med andra ord är det en omöjlig uppgift att spänna uthalet bak från masten utan att den låser sig själv i framkant.
  17. Jag är lite nojig att få ström i min alubåt. Så är jättetacksam om ngn kunnig person ville hjälpa: 1. Om jag fattar rätt kan jag drabbas av ström/korrision genom A) Läckström fr min egen båt B ) Läckström fr omgivande båtar. Fråga: Hur mäter jag för att kontrollera att jag inte har ngt A eller B? 2. Har 1start- och 1 förbrukningsbatteri (lithium). Lossade kontaktdonet på pluspolen på startbatteriet. Mätte Volten mellan kontaktdonet och pluspolen. Fick 0. Gjorde samma sak med förbrukningsbatteriet. Fick 10V. Inget som var igång mig veterligen. Förbrukningsbatteriet laddas via en booster. Nu lossade jag kontaktdonet fr boostern som går till Startbatteriets pluspol. Mätte 1V mellan startbatteriets pluspol och det kontaktdonet. Fråga: Hur ska man tolka detta?
  18. Det kanske är dags att rensa sjövattensystemet ? Det ser ut att vara en del sot och annat gôtt i den där sörjan. Man tar en större hink och fyller med "Systemrens" och varmt vatten. Sen anv man en liten länspump kopplar in sig på utgående vatten samt inkommande och låter allt cirkulera i 4-6 timmar. Det är bra om man kan köra systemrens bakvägen ifall det är nåt som ligger och stoppar. Därefter byter man ut mot rent vatten och kör i nån timme till. Klart. Det finns mängder med videos på Youtube som visar hur man gör, kanske inte för just din motor men du kommer förstå principen. Det här är främst för att slippa problem med varmgång. Jag gör detsamma just nu, men på sötvattensidan då min glykol var väldigt "gojjig". Systemrens köpte jag på SeaSea.
  19. Det låter ju lite lustigt, kan det vara någon lösning för att hålla fast bussningen för rodret?
  20. Av säkerhetsdatabladen framgår att det inte är exakt samma sammansättning och aktiva ämnen i de båda härdarna. Så sannolikt är det något där som gör att spacklet inte fungerar så bra med "standardhärdaren" avsedd för vanlig flytande gelcoat/polyester. Har själv råkat ut för liknande när jag tagit en härdare från en - som jag tyckte "likvärdig" - spackelprodukt. Sannolikt också därför som de flesta spackel har en egen härdare medsänd, även om de i grunden är polyesterbaserade och kan tyckas lika. Har kanske inte med problemet att göra, men det brukar alltid vara med lite för mycket härdare i proportion till mängden bas. Så har den tagit slut före spacklet så kanske du varit lite frikostig med härdare. Inom rimliga gränser är det dock ingen fara med lite mycket, men är det alldeles för mycket kan egenskaperna hos materialet bli sämre. Karva ur/skrapa bort det mjuka, köp en spackelburk till med avsedd härdare och gör om lagningen. EDIT: Kanske skulle du köpt den här härdaren istället, verkar vara speciellt avsedd för polyesterspackel. Sammansättningen av ämnen liknar dessutom mer "din" härdare, men eventuellt är den infärgad vilket ju inte blir bra. Så bäst är nog ändå att köpa en burk till med rätt härdare....
  21. den fungerade bra förra säsongen och jag öppnade pluggen på pumpen och såg att det fanns olja i den så några läckage kan jag inte se. om jag rattar väääldigt försiktigt rör sig rodret men så fort jag ska börja vrida runt ordentligt släpper det och känns lite ryckigt .
  22. Senaste veckan
  23. Hej Jag upptäckte precis vatten i kölsvinet på min uttern 5412 och läste ett tidigare svar i en tråd om att man skulle täta runt luckan. Kan någon försöka förklara lite utförligare? Är det luckan vid förarplatsen eller båda luckorna i aktern? Är inte jätteduktig på alla båttermer. Jag har tömt båten innan sjösättningen i lördags. Tack för all info på förhand
  24. Som jag ju faktiskt har läst i nåt annat inlägg sitter motorkudden med pinskruv så det var ju bara att lossa alla skruvar och knacka in en 39mm träbit i utbyte. Visade sig vara 40-80Kg/ 65 shore/ 8Hz. är det normalt på en MD2B med MS (230Kg=60kg per tass) med cutless? Jag ska kolla vad det sitter i fram också men tänkte att någon kanske har en liknande konstruktion med väl fungerande dämpning. Det är glasfiberskrov så nåt stag mellan motorkuddarna kanske inte är fel?
  25. Jag har nytt batteri, kommer dock inte ihåg hur många cca det ger. Dock startar motorn bra när den har blivit varm en gång på dagen, men skall man starta den nästa dag så är den lite trögare, och andra dagen så måste jag ha startgas en liten puff.
  1. Ladda in mer aktivitet
×
×
  • Skapa nytt...